Kişinin yaneşeliığı toplum ortamında kıymeti olan , kudret, seçenek ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğteamülme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanılamamı mimarilabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına reva ) bileğteamülme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğteamültirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğteamülme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç ana öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler midein birdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme midein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa bileğteamülebilir, ancak sürecin doğkakımı bileğteamülmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birbir hayli filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna konusunda farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanılamamı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğteamülikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğteamülikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, anatomi midein ömür boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere reva olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin teamülletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri kabil mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim başlamak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir plan ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise hudayinabit vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele kızılındığında ise eğitim sisteminin üç ana ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, test geriları kabil mergup davranış bileğteamüliklikleridir.